Tarjoa asiakkaalle ainutkertainen elämys

Suomen Keittiömestarit ry
Julkilausuma 21.7.2020

Tarjoa asiakkaalle ainutkertainen elämys

Suomen Keittiömestarit ry vastaa Helsingin Sanomien (19.7.2020) kirjoitukseen ”Suomalainen ruoka on pahaa”.

Suomalaiset matkustavat innokkaasti kotimaassa, onneksi, sillä korona on vienyt meiltä ulkomaiset asiakkaat. Elämme kesän parhainta aikaa ja sesonki on alkamassa. Nyt korjataan kesän satoa ja saamme taatusti ravintoloihin tuoreita raaka-aineita. Miksi emme käyttäisi oman maamme tuotteita ja tarjoaisi asiakkaillemme niiden makujen sinfoniaa.

Helsingin Sanomien kirjoitus herätti paljon keskustelua jäsenistömme piirissä. Onko meidän ammattitaidossamme vikaa, vai mistä tämä palaute johtuu. Annammeko käsistämme sellaista, jota emme ehkä itse söisi?

Kun menin itse alalle, niin silloin sanottiin, muista kun teet asiakkaalle, niin mieti oletko valmis itse maksamaan ja oletko myös itse valmis syömään annoksen. Asetu asiakkaan tuolille. Ole ylpeä omasta työstäsi, ruuan tekemisestä ja ota haasteita. Ole sellainen, että asiakas on tyytyväinen lähtiessään ravintolastasi. Tarjoa hänelle ainutkertainen elämys jo lounaalla.

Nyt ravintolaväki, meillä on itsetutkistelun paikka. Annetaan oppia nuoremmille, tehdään raukkaudella hyvää ruokaa, tätä on käsityöläisammatti. Huolehditaan, että suomalainen turisti on tyytyväinen, tehdään oman maan herkuista ruokaa. Näytetään, että kyllä mekin osaamme.

Asiakas saa hyvästä ruoasta aihetta hymyyn, ollaan läsnä ja ylpeitä omasta tekemisestämme ja jaetaan sitä tietoa ja taitoa myös eteenpäin. Kun teemme ruokaa suomalaisille ja suomalaisesta raaka-aineista, saamme omalta osaltamme Suomen nousuun ja teemme tuleville sukupolville tästä hyvän maan elää.

Ulla Liukkonen
puheenjohtaja
Suomen Keittiömestarit ry

Share this Post: